Udfordringer i 2023

Posted
08/09/22

Written by

Et bud på, hvilke tre udfordringer, der i det kommende år særligt vil ramme virksomhedernes kommunikationsansvarlige.

Udfordringer i 2023

Geopolitik er et konkurrenceparameter 
Geopolitik i bred forstand er tilbage som en definerende konkurrenceparameter, og det kommer til at præge kommunikationsaktiviteterne voldsomt i de kommende år. Sagt enkelt: Efter den kolde krig har vi i Danmark nok været temmelig naive omkring globaliseringens skyggesider. Realiteten er, at både de demokratiske frihedsrettigheder og den frie verdenshandel er under et enormt pres, og at de progressive, europæiske lande som for eksempel Danmark bliver nødt til at agere klogt. Vi kan på den ene side ikke bare “boykotte” alt det, vi ikke lide, og vi kan på den anden side heller ikke frit samarbejde med andre.

Konkret: VM i Qatar var et grotesk eksempel og wakeup call.

Biodiversiteten er lige så vigtig som klimaet 
Truslen mod verdens arter er lige så stor som klimaudfordringen og en reel trussel mod menneskehedens overlevelse – og det er først nu, at vi er ved at forstå det. Indtil nu har klimaet med rette været den bærende miljødiskussion. Biodiversitet og det at sikre arternes overlevelse har ofte været anset som nice to have. Men biodiversitet er en lige så stor trussel for menneskets overlevelse som klimaet.

Konkret: Danske virksomheder har bæredygtighedsplaner, men ikke planer for biodiversitet.

Sociale medier har tabt uskylden 
De digitale mediers og techgiganternes hvedebrødsdage er endegyldigt forbi. I 2023 vil kritikken og det politiske pres på Twitter, TikTok, Meta mv. og deres bagmænd blive forøget. Danske virksomheder vil nødvendigvis være nødt til at vælge side. Kommunikationsbranchens omfavnelse af sociale medier har indtil nu været tæt på latterlig at iagttage, for mildest talt er techgiganternes platforme et tveægget sværd.

Konkret: Man kan ikke “bare” være på fx TikTok.