02

Corporate

Medie- og budskabstræning

Medie- og budskabstræning hjælper til en autentisk og overbevisende formidling, der øger chancerne for at formidle pointer og fremme mål med kommunikation. Det hjælper din virksomhed og din evne til at lede. Professionelle virksomheder, der intentionelt eller uvægerligt deltager i det moderne forandrede mediebillede vil opdage, at det stiller krav til kommunikationen. Til styringen i kommunikationen og ikke mindst til de profiler, der skal gå forrest og stå i spidsen. Formålet med en kontrolleret mediehåndtering er, at dine budskaber bliver krystalklare, at du kan svare på vanskelige spørgsmål og fremstår tillidsvækkende og troværdig.

 

Substantia har mange års erfaring i medie- og budskabstræning og ved, hvad det kræver og betyder at kunne levere sine budskaber skarpt. Vi har selv arbejdet med, for og hos flere førende danske og internationale medier og kender de niveauer, der ligger gemt her, når man skal stå på mål. Vi hjælper store og små virksomheder, træner enkeltpersoner og hold, og arbejder med eksterne og interne løsninger og kommunikation. Det kan vi, fordi vi har prøvet det selv. Hos Substantia har vi selv været medværter i TV, optræder løbende i medierne, har seniorrådgivere, der har arbejdet med graver-journalistik og kritiske interviews i årevis, vi har været redaktør på flere danske medier, og vi har journalister, der selv har gennemført hundredevis af personlige interviews.

Større gennemslagskraft med medietræning

Substantia træner og dygtiggør med medietræning toplederen, så du i din optræden fremstår professionelt, troværdigt og med selvtillid. Det kræver såvel forberedelse som kontrol over alt fra sprog til toneleje – og det er altafgørende at vide, hvordan man kan engagere sit publikum. Når du er igennem medietræningen, er målet, at du kan:

  • Bevare overblikket og roen under et interview
  • Levere dine budskaber – også når du kun har sparsom tid til rådighed
  • Fremstå som den bedste version af dig selv – også på skærmen
  • Føle dig tryg ved mødet med journalisten eller forsamlingen

 

Hvem har brug for medietræning?

Medie- og budskabstræning er aktuelt for personer og virksomheder, der skal kommunikere budskaber tydeligt ud bredt i store organisationer, som for eksempel store forsamlingsmøder, video opdateringer sendt ud til flere hundrede medarbejdere i forskellige funktioner, personer, der skal være talsperson og kunne stå på mål for budskaber og mestre greb som ”bridging” og key messages framing, og endelig for topchefer og ledere, der har behov for at opjustere deres personlige gennemslagskraft.

 

medietræning Schultz J Goll

Sådan arbejder vi med medietræning

Ved medietræningen vil vi typisk arbejde med følgende elementer sammensat efter konkret behov og situation:

    • Viden og redskaber

      Vi arbejder med et fundament af både teoretisk viden og praktiske redskaber, der klæder dig på til en troværdig og selvsikker indsats.

 

    • Budskabstræning

      Her arbejder vi med formuleringen og formidlingen af dine hovedbudskaber, så du kan dem kort, præcist og letforståeligt.

 

    • Learning by doing

      Vi tager udgangspunkt i realistiske scenarier med virkelighedstro emner og medier. Du bliver udsat for forskellige typer interview og interviewere, så du er godt rustet til dit interview, uanset om det er til tv, radio, avis eller et pressemøde.

 

    • Kameratræning

      Vi optager dig løbende, så vi sammen med dig kan optimere din fremtræden og sammenligne og vurdere dine forskellige præstationer. Træningen vil desuden gøre dig mere kameravant og afslappet foran kameraet.

 

    • Kropssprog

      Dit kropssprog fortæller også en historie. Vi arbejder med kropsbevidsthed, kropssprog, stemmeføring og personlig gennemslagskraft. Vi bruger kamera, så du med egne øje kan se, hvad der gør en forskel.

 

    • Q&A

      Vi arbejder med de forskellige spørgsmål og typer af spørgsmål, som du kan møde fra journalisten/modtagerne, og som du derfor bør være forberedt på.

 

    • Mediehåndtering

      Hvordan arbejder medierne? Hvad er deres behov? Har de en dagsorden? Hvad vil de med dig? Hvilke fejl kommer man nemt til at begå? Hvad kan du tillade dig? Du lærer at samarbejde konstruktivt med medierne og at sætte grænser. Medietræningen dækker også dialogen med journalisten før og efter interviewet.

 

    • Personlig rådgivning

      Du får en individuel vurdering og en kopi af de relevante videooptagelser fra dagen samt generelle råd til håndteringen af medierne og specifikke råd målrettet dine personlige udviklingsområder.