TjekDet

TjekDet ønskede gennem en målrettet kampagne at ruste unge til at navigere konstruktivt og mere sikkert i et informationslandskab med mis-, des- og malinformation.

Kort og godt

Situation

I takt med at Fake News og misinformation er et stigende samfundsproblem, falder tilliden til traditionelle medier. Især hos unge og deres undervisere udgør dette et stigende problem, for fake news er ikke bare fakenews. Der er forskel på falske informationer og på, hvorfor de deles og spredes. TjekDet ønskede gennem en målrettet kampagne at ruste unge til at navigere konstruktivt og mere sikkert i et informationslandskab med mis-, des- og malinformation.

Løsning

I samarbejde med projektets parter TjekDet, Medierådet for Børn og Unge, Enigma – Museum for Post, Tele og Kommunikation og FALS – Foreningen af Lærere i Samfundsfag samt med støtte fra Kulturministeriets Demokratipulje bidrog Substantia til at skabe en oplysnings- og undervisningskampagne som kastede lys over problemerne – og som fungerede som indgangsvinkel til et læringsunivers med videoer, podcasts, og undervisningsmateriale til børn og unge om misinformation, kildekritik og hadtale. Indsatsen, der var landsdækkende, audiovisuel og handlingsanvisende havde til hensigt at skabe fokus på og viden om FakeNews samt hos målgruppen at give indsigt til at beherske kildekritik, øge den digitale dannelse og videregive redskaber til at navigere trygt i den offentlige debat.

Resultat

Gennem indsatsen fik TjekDet med kampagnen sat effektivt fokus på og skabt viden om Fake News, givet værktøjer til målgruppen, der gør det muligt at navigere i informationer og nyheder på en velovervejet måde. STOP. TÆNK. TJEK DET. materialerne bruges som nu som undervisnings grundlag og udover at formidle vigtig viden, har indsatsen skabt awareness om et samfundsproblem og positioneret TjekDet som førende dansk faktatjek medie.

 

Beskrivelse

TjekDet er Danmarks politisk uafhængige faktatjekmedie, der faktatjekker, korrigerer og nuancerer påstande i den offentlige debat. Opgør med misinformation og desinformation har været TjekDets hovedfokus, siden mediet første gang så dagens lys i november 2016. I takt med at Fake News og misinformation er et stigende samfundsproblem, falder tilliden til traditionelle medier. Især hos unge og deres undervisere udgør dette et stigende problem, for fake news er ikke bare fakenews. Der er forskel på falske informationer og på, hvorfor de deles og spredes. TjekDet ønskede gennem en målrettet kampagne at ruste unge til at navigere konstruktivt og mere sikkert i et informationslandskab med mis-, des- og malinformation.

Link til hjemmeside: tjekdet.dk

Interesseret i at høre mere om vores cases og ydelser?

Kontaktperson

Ræk ud til Louise, hvis du er interesseret i at høre mere om projektet, og hvordan vi kan hjælpe dig.

Kontakt
Kontakt